- Изпълнителен директор д-р Матиас Мец: „Имаме силна пътна карта за бъдещето, която прилагаме последователно и която започва да дава ефект.”
- Финансов директор д-р Торстен Люке: „BSH расте в предизвикателна пазарна среда и продължава да инвестира в своята бъдеща жизнеспособност и конкурентоспособност.“
Мюнхен, 10 април 2025 г. (BSH) – BSH Hausgeräte GmbH постигна оборот от 15,3 милиарда евро през фискалната 2024 г. и отбеляза годишен ръст от 3%, 7,5% след корекция за ефектите от обменни курсове. По този начин водещият производител на домакински уреди в Европа успешно се утвърждава в предизвикателна пазарна среда, особено благодарение на положителното развитие на развиващите се пазари в Северна Америка и Нововъзникващите пазари. "Нашата сила се крие в комбинацията от силни марки, изключителен продуктов опит, пионерски иновации и надеждно качество. Точно това радва нашите потребители - и формира основата за нашия дългосрочен успех", подчертава главният изпълнителен директор д-р Матиас Мец.
Изминалата година отново бе белязана от предизвикателства пред икономиката като цяло и в частност за индустрията за домакински уреди. Слабото потребителско търсене на много пазари и продължаващият спад на пазарите на недвижими имоти продължиха да натежават върху важния бизнес с уреди за вграждане. Въпреки икономическите затруднения и геополитическите предизвикателства, BSH отчете солиден растеж през фискалната 2024 г. на силно оспорван пазар.
След спад в оборота през предходната година поради предизвикателните условия след края на пандемичния бум, ясната стратегия за растеж на BSH сега се отплаща. „Имаме ясна пътна карта за бъдещето, за да гарантираме нашия дългосрочен успех – с конкретни цели, устойчива основа и силен екип“, подчертава Матиас Мец. "Ние вдъхновяваме потребителите с нашите водещи марки и първокласни продукти, и допринасяме за успеха на нашите партньори в търговията на дребно. В същото време се фокусираме върху силните си страни, за да се откроим още повече от нашите конкуренти и да оправдаем амбицията си да оформяме пазара. И през цялото време непрекъснато работим за увеличаване на нашата конкурентоспособност.”
Увеличеният оборот на развиващите се пазари е ключът към успеха на BSH
В развиващия се пазар на региона Северна Америка (САЩ/Канада) BSH увеличи оборота си с малко под 3% и спечели пазарен дял. Положителното представяне на годишна база се дължи основно на разширяването на портфолиото, което включва продукти, които са съобразени с местния пазар. Това позволява на BSH да засили присъствието си в региона и да повиши своята конкурентоспособност.
Оборотът в регион Европа отбелязва лек спад от -2%. Вътрешният пазар на Германия също беше засегнат от общият спад на пазара. Тук се противопоставихме на пазарната тенденция и спечелихме пазарен дял във важния бизнес с уреди за вграждане. Ръст на оборота се отчита и в страни като Холандия, Австрия и Обединеното кралство.
Регионът Голям Китай регистрира умерен спад на оборота от -4,5% поради отрицателните ефекти на обменния курс и значителното отслабване на китайската икономика и потребителския климат. Въпреки това BSH остава най-големият некитайски производител на домакински уреди в Китай и защитава силната си пазарна позиция.
Основният фактор за успех беше силният ръст на оборота от почти 14% в региона на развиващите се пазари, който включва Източна Европа, Близкия изток и африканския континент. BSH генерира значителен растеж по-специално в Турция, Близкия изток, Африка и Индия.
Целенасочени инвестиции с оглед активно оформяне на ключови пазари
BSH не само успя да генерира импулс на ключови пазари, но и активно да ги оформя. Това е постигнато благодарение на задълбочено разбиране на нуждите на местните потребители и чрез целенасочени инвестиции в имиджа на марката, иновациите и местното присъствие, също и на важните развиващи се пазари на Северна Америка и Азия.
По този начин BSH продължава да разширява своята мрежа от центрове за опит и дизайн под марките Bosch, Gaggenau и Thermador на северноамериканския пазар. След откриването на локации в Маями и Хюстън през 2024 г., скоро ще последват допълнителни центрове във Вашингтон и Бевърли Хилс. По този начин BSH засилва пазарното си присъствие и продължава да инвестира в познаваемостта на марката.
В Китай BSH отпразнува 30-ата годишнина от навлизането си на пазара, поставяйки силни акценти с откриването на глобален център за изследвания и развитие и център за таланти в Нанкин през юни 2024 г. Тези центрове насърчават иновациите на глобално ниво, инвестирайки във висококвалифицирани експерти и укрепвайки пазарното присъствие на BSH. В същото време те подчертават технологичното лидерство на BSH в индустрията за домакински уреди.
Силното местно присъствие и близките взаимоотношения с местните търговци на дребно и партньори допълват ясната стратегия на BSH в областта на изкуствения интелект (AI). Благодарение на AI, потребителите и бизнес партньорите се възползват от фактори, включващи по-силно присъствие на марката, персонализирани комуникации, оптимизирани анализи на обратната връзка с потребителите, по-гъвкави вериги за доставки и намалени разходи за съхранение – още една стъпка към подобрена ефективност и конкурентоспособност.
Растеж във важни продуктови групи
По-специално след спада на пазара на недвижими имоти, който доведе до ограничаване на търсенето и спад в оборота в по-голямата част от продуктовите семейства през последните години, през 2024 г. BSH се върна към курс на растеж в повечето области. Положителното представяне идва от продуктова група Уреди за пране и сушене (+4,1%) и Сервизно обслужване (+5,2%) с цялостното им портфолио от услуги. Продуктови групи Уреди за миене (+3,2%) и Потребителски продукти (+5,5%), с други думи малки домакински уреди като уреди за домашна грижа, кафемашини и кухненски машини, също отбелязаха значително увеличение през изминалата година. Систематичният фокус върху нуждите на потребителите тук се отплати. Само продуктови групи Готвене, с други думи фурни (-4,6%), Готварски плотове (-1,3%), и Охлаждане (-0,4%) отбелязват леки спадове в оборота през 2024 г. Това е основно резултат от продължаващия спад в търсенето на уреди за вграждане.
Иновации с истинска добавена стойност за потребителите: когато пионерската работа стане стандарт
BSH постави нови еталони през 2024 г. с комбинация от различни марки и различни продукти от изключителни продуктови изживявания, пионерски иновации и надеждно качество. BSH систематично продължава тази стратегия през 2025 г.
Експресивната серия на марката Gaggenau например, която трябва да бъде пусната на пазара през април 2025 г., ще предефинира луксозната кухня. Дизайнът на новата серия следва принципите на Bauhaus: изчистени форми, обмислена функционалност и най-високи стандарти. Серията включва фурни, уреди за пара, микровълнови фурни, автомати за кафе и еспресо, както и чекмеджета за затопляне и вакуумиране.
Интелигентните технологии играят все по-важна роля в ежедневието на потребителите. Новият стандарт Matter революционизира умния дом, като BSH също играе пионерска роля. На IFA 2024 в Берлин тя представи първия в света домашен уред с Matter-поддръжка. Тази изключително енергоспестяваща XXL комбинация хладилник-фризер от фабриката в Гинген, Баден-Вюртемберг, ще бъде налична през 2025 г. и може да бъде свързана към устройства на други производители. И, разбира се, допълнителни функции продължават да бъдат достъпни чрез собствените приложения на BSH. Всеки, който превръща пионерската работа в стандарт, поставя нови стандарти. През 2025 г., например, всички нови хладилници BSH на пазара в САЩ вече ще бъдат с поддръжка на Matter. „Ние правим иновациите достъпни за нашите потребители навсякъде – без да правим компромис с качеството и производителността“, подчертава Матиас Мец.
Разходите за научноизследователска и развойна дейност са значително над средните за индустрията
Пазарният успех в дългосрочен план изисква непрекъснати иновации – един от ключовите двигатели на растежа на BSH. Това е и причината компанията да направи рекордни инвестиции в научноизследователска и развойна дейност през 2024 г.: 5,5% от оборота (835 милиона евро) са инвестирани в пионерски технологии. „Ние правим огромни инвестиции в иновации, които вдъхновяват хората, и в необходимите умения и структури, които ще ни позволят да превърнем добрите идеи в успешни продукти още по-бързо – и, за протокола, ние сме значително над средното за индустрията ниво в това отношение“, обяснява финансовият директор д-р Торстен Люке. Освен това, бъдещите инвестиции на BSH възлизат на впечатляващите 3,4% от оборота (520 милиона евро), като по този начин подкрепят продукта и стратегията за растеж на компанията във всички региони. Специален акцент пада върху енергийната ефективност и цифровизацията.
Устойчиви продукти и производствени методи за ежедневието на потребителите
Ефективното от гледна точка на ресурсите производство е предназначено не само да направи бизнеса на BSH по-устойчив, но и да осигури бъдещата му жизнеспособност в дългосрочен план. Ето защо компанията продължава да инвестира в устойчиво производство и да предлага на потребителите иновативни продукти и услуги за ресурсно ефективен начин на живот.
Следователно продуктите на BSH успешно поставят еталони за екологичност, като Зелената колекция на Bosch е пионер. Продуктовата група от комбинирани хладилници-фризери на Bosch използва материали с намалено съдържание на въглерод, в някои случаи дори неутрални по отношение на въглерода, и суровини на биологична основа, за да намали въглеродния отпечатък на тези уреди с повече от 50%.1)
Но устойчивостта надхвърля енергийно ефективните продукти. BSH също така се ангажира да намали отпадъците от микропластмаса. Микропластмасови филтри с възможност за модернизиране, например, улавят до 97% от освободените частици, докато програма за микропластмаси, която може да бъде изтеглена безплатно и допълнително активирана в подходящи перални машини, намалява абразията на влакната от дрехите с до 30%.
Прогноза за фискалната 2025 г.
Въпреки пазарната среда, която продължава да бъде много предизвикателна във всички региони и геополитическите предизвикателства, BSH е оптимист за текущата фискална година. "Нашият успех се основава на факта, че използваме нашите разнообразни силни страни по целенасочен начин, така че да можем ясно да се разграничим от конкуренцията. Решаващ фактор за това е страстта, ангажираността и иновативната сила на нашите служители, без които този успех не би бил възможен. Заедно ние активно оформяме пазарите на бъдещето", обобщава Матиас Мец.
1) Срещу сравнима комбинация от хладилник-фризер Bosch с конвенционални производствени материали (KGN39VXAT). Изчисляване на въглеродния отпечатък на производствения материал (с изключение на опаковката) съгласно ISO 14067. По време на производството материалът с намалено съдържание на въглерод се смесва отчасти с конвенционален материал, но поради модела на баланс на масата съгласно ISO 22095 той се разпределя към комбинациите хладилници-фризери Bosch Green Collection в аритметично отношение. Тестван и потвърден от TÜV Rheinland.